Stowarzyszenie Ziemia Gnieźnieńska
Wspieramy zabytki kulturty polskiej
Młodzież o patriotyzmie
Ziemia Gnieźnieńska podsumowała projekt
Warszawa widziana okiem ucznia w 100.rocznicę odzyskania Niepodległości

Rzecznik Finansowy to polski urząd państwowy, którego zadaniem jest pomoc i zabezpieczanie interesów klientów rynków finansowego.
    Do zadań Rzecznika Ubezpieczonych należało podejmowanie działań w zakresie ochrony osób, których interesy reprezentował, a w szczególności:
• rozpatrywanie skarg w indywidualnych sprawach kierowanych do Rzecznika;
• rozpatrywanie wniosków konsumenckich dotyczących reklamacji,
• opiniowanie aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania ubezpieczeń, funduszy emerytalnych i pracowniczych programów emerytalnych;
• występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę innych aktów prawnych;
• informowanie właściwych organów nadzoru i kontroli oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń i organizacji gospodarczych powszechnych towarzystw emerytalnych o dostrzeżonych nieprawidłowościach w działaniu zakładów ubezpieczeń, funduszy emerytalnych, towarzystw emerytalnych, pracowniczych programów emerytalnych i innych instytucji rynku ubezpieczeniowego;
• możliwości polubownego i pojednawczego rozstrzygania sporów;
• inicjowanie i organizowanie działalności edukacyjnej i informacyjnej w dziedzinie ochrony ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych oraz uczestników pracowniczych programów emerytalnych.

    W przypadku, kiedy instytucja finansowa nie rozpatrzy pozytywnie reklamacji złożonej przez klienta, może on złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego. Przeprowadzenie postępowania interwencyjnego jest bezpłatne i dostępne dla każdego konsumenta.

                                        Agnieszka Budka
                                        radca prawny

Do Punktu Nieodpłatnej Pomocy Prawnej w Kłecku często zgłaszają się osoby mające problem z zaległościami w płatności abonamentu radiowego i telewizyjnego.
Poniżej wyjaśniamy te kwestie.
Jeżeli kiedyś zarejestrowaliśmy odbiornik radiowo-telewizyjny, musimy z tytułu jego posiadania opłacać abonament. Wielu osobom wydaje się, iż jeżeli przestaną korzystać z radia czy telewizji ,nie muszą dalej opłacać abonamentu. Niestety to nieprawda.
Jeżeli chcemy, aby przestano nas obciążać tą opłatą, należy wyrejestrować odbiornik u operatora ( poczty Polskiej ). Dopiero wówczas przestaniemy być zobowiązani do płatności. W przeciwnym razie, przy braku zgłoszenia wyrejestrowania, opłaty będą nam naliczane co miesiąc.
Może się okazać, że po kilku latach otrzymamy wezwanie do zapłaty lub zajęcie komornicze, mimo iż sądziliśmy, że skoro nie korzystamy to nie musimy płacić.
W takiej sytuacji należy pamiętać o przedawnieniu opłat abonamentowych oraz o możliwości złożenia wniosku do KRRiT o umorzenie zaległości ( o wniosku piszemy w poprzednim artykule ).
Ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych nie zawiera wprost regulacji dotyczącej przedawnienia opłat abonamentowych, dlatego też przez długi czas było to przedmiotem dyskusji, czy należności te przedawniają się jak wszystkie inne opłaty okresowe w terminie 3 lat, czy też podobnie jak podatku w terminie 5 lat. Niestety przeważyło do drugie stanowisko, tj. uwzględniające okres przedawnienia wynoszący pięć lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin płatności.

Agnieszka Budka
radca prawny